Corona stressklachten

Corona stressklachten2021-01-28T11:00:07+01:00

Corona stressklachten

Door de komst van het coronavirus is het leven op zijn kop komen te staan. Je normale ritmes lopen plotseling anders. Mogelijk werk je thuis, weg van je normale werkomgeving. Je wordt gedwongen om (werk)taken anders uit te voeren en mogelijk krijg je er ook nog andere taken bij. Bijvoorbeeld op je kinderen letten omdat ze niet naar de opvang kunnen. Of ze gaan nu niet naar school en word je ook nog geacht om thuis-onderwijs te geven.

Aan de andere kant zijn de mogelijkheden om te ontspannen wellicht ook beperkt. De sportschool en het café zijn gesloten. Veel sociale contacten lopen nu online. Elkaar thuis ontvangen is beperkt. En dan te bedenken dat onze normale omgangsvormen zoals elkaar de hand schudden, omhelzen en knuffelen, kussen eigenlijk verbannen is uit ons sociaal repertoire.

Het zijn enorme veranderingen dus dat je nu stress ervaart is niet vreemd.

Ook kan daar de dreiging bij komen van ‘als ik maar niet ziek word’, ‘als ik mijn baan maar niet verlies’. Of heb je de ervaring van verlies van een naaste of familielid, je baan, een rol die je normaal gesproken vervult of plannen die nu niet door kunnen gaan. 

Wellicht bemerk je ook dat je je eigen functioneren en handelen vergelijkt met dat van anderen. Daardoor kun je andere interne stressbronnen activeren door gedachten te hebben als bijvoorbeeld: ‘mijn collega kan dit ook dus ik moet dit ook kunnen’.

Kortom, er kan een opeenstapeling ontstaan van stress in verschillende levensgebieden, werk, gezin, sociaal, materieel, etc. Je hebt (veel) minder controle over de situatie en dat kan je een hopeloos of angstig gevoel geven.

Zonder voldoende ruimte voor rust en herstel loop je het risico in een afglijdende schaal terecht te komen met het risico op overspanning en burn-out.

Stresssymptomen herkennen bij jezelf

Gelukkig zijn veel mensen veerkrachtig en kunnen ze zich goed aanpassen aan veranderingen in hun leven. Voor anderen is dit mogelijk moeilijker.

Herken je de volgende stresssymptomen?

  • jezelf terugtrekken
  • sneller geïrriteerd zijn
  • minder interesse en plezier ervaren in dagelijkse dingen
  • meer moeite hebben met dingen onthouden
  • slaapproblemen (niet kunnen inslapen, doorslapen of te vroeg wakker)
  • veel piekeren
  • ernstige vermoeidheid
  • een gevoel van ‘gespannen zijn’
  • voortdurend ‘aan’ staan.

Wanneer moet je hulp zoeken?

Een zekere mate van stress en spanning is normaal in deze situatie. Maar als je je al langer herkent in eerder genoemde stressklachten en heb je weinig steun in je omgeving en/of je in het verleden stemmingsklachten hebt gehad, kan dit je kwetsbaar maken. Neem bij een duidelijke ontwikkeling van toenemende klachten dan contact op.

Afspraak maken
Heb je een vraag?
Heb je een vraag? Open Whatsapp.