Ons hart-brein systeem

Er ligt een bijzondere en sterke relatie tussen uw hart en uw brein. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat er meer signalen van uw hart naar uw brein gaan dan omgekeerd. Deze signalen hebben direct invloed op diverse systemen die met elkaar in verbinding zijn. Zoals uw ademhaling, uw hartslag, uw bloeddruk, lichaamstemperatuur, spijsvertering etc. Allemaal processen die 'gewoon gebeuren', waar u zich niet bewust van bent. Ze worden bestuurd door uw autonome zenuwstelsel en bevinden zich daarmee buiten uw wil. U kunt er geen invloed op uitoefenen. Ook uw ademhaling wordt door uw autonome zenuwstelsel geregeld. Echter dit is het enige proces dat u wel aan uw wil kunt onderwerpen. Als u er zich op concentreert kunt u namelijk de snelheid en de intensiteit van uw ademhaling beïnvloeden. En daarmee kunt u de balans van uw autonome zenuwstelsel beïnvloeden en corrigeren. Dit is een uitermate belangrijk fenomeen.

Ons autonome zenuwstelsel

Balans

Ons zenuwstelsel beschikt over twee subsystemen: een activering systeem, het sympathisch zenuwstelsel, en een de-activering systeem, het parasympatisch zenuwstelsel. We noemen dit ook wel ons gaspedaal en onze rem.

Wordt er activiteit van ons lichaam gevraagd dan ligt de focus op ons gaspedaal. Ofwel we gaan vechten of vluchten.
Het rempedaal wordt meer ingezet wanneer we ons moeten voorbereiden op rust. Bijvoorbeeld als we gaan slapen of als we moe beginnen te worden.

Ons gaspedaal en onze rem dienen in balans met elkaar samen te werken en elkaar in evenwicht te houden. Op die manier kunnen we ons op een gezonde en evenwichtige manier snel aanpassen aan een veranderende omgeving of situatie. Ofwel, we kunnen altijd terug naar een veilige modus.

Onbalans

De samenwerking van ons gaspedaal en onze rem kan door allerlei oorzaken uit balans raken. Bijvoorbeeld door drukte op het werk of in het privéleven. Er wordt dan een steeds groter beroep gedaan op ons gaspedaal. Dit overvragen van het sympathisch zenuwstelsel gaat ten koste van het parasympatisch zenuwstelsel en veroorzaakt stress. Langzaam maar zeker zijn we meer aan het gasgeven en vergeten we onze rem. Omdat ons zenuwstelsel in directe verbinding staat met vele andere interne systemen kan dit leiden tot diverse klachten en stoornissen.

Uit onderzoek is gebleken dat er een directe relatie ligt tussen een chronisch te hoge activiteit van het sympathisch zenuwstelsel en stoornissen zoals onder andere (faal)angst, aandachtstoornissen (ADHD, ADD) en depressie.

Hart coherentie

Met hartcoherentietraining kunnen we de balans in het autonome zenuwstelsel in belangrijke mate herstellen. Hoewel hartcoherentie de mate van stress vermindert is het niet precies hetzelfde als ontspanning. Op het moment dat je in coherentie bent is er sprake van een rustige, heldere, observerende waarneming.

Met behulp van een infrarood sensor wordt getoond hoe het ritme van het hart van moment tot moment verandert en wat de invloed van ademhaling, stressoren en emoties is op de variabiliteit. We hebben het dan over het meten van de Hart Ritme Variabiliteit (HRV) Dat is dus wat anders dan de hartslag.

Naast de mate van variatie wordt ook gekeken naar de manier waarop de hartfrequentie verandert. Tijdens stress vertoont het hartritme een grillig patroon, het hart reageert op een chaotische manier op interne en externe factoren. Tijdens balans is er een mooi golvend patroon. Dit laatste wordt hartcoherentie genoemd en is een mate voor interne balans tussen lichaam en geest.

Hartcoherentie wordt tevens ingezet als therapie waar het gaat om het 'ontladen' van emoties of opheffen van emotionele blokkades.


Meer weten, afspraak maken?

Twijfelt u of uw hulpvraag past in mijn praktijk? Belt u mij dan voor telefonisch overleg.
Wilt u eerst kennis maken? Of wilt u een afspraak maken voor een intake? Vul het formulier in voor een afspraak.
Kijk hier voor mijn werkwijze.

Ben ik telefonisch niet bereikbaar?
Laat dan een voicemailbericht achter en ik bel u zo snel mogelijk terug.