Angst en paniek

Angst en paniek2018-08-29T11:01:39+00:00

Behandeling angst en paniek

Angst komt voor in veel verschillende vormen en gradaties. Iedereen is wel eens ergens bang voor. Soms wordt de angst echter zo groot of is de angst zo sterk aanwezig dat je situaties gaat vermijden. Angst gaat dan je leven verstoren of belemmeren.

Angst wordt veroorzaakt door iets wat je waarneemt of iets wat je in jouw beleving bedreigt of waarmee je geconfronteerd wordt. Angst is een emotie die je bang maakt.

Angst is op zich een heel natuurlijk mechanisme wat je helpt om te overleven. Het hoort bij je en is dan ook het enige psychologische mechanisme wat al vanaf je geboorte bij je hoort.

We maken allemaal gebeurtenissen mee in ons leven. Of je een angst stoornis ontwikkeld hangt af van hoe je op de gebeurtenis reageert. Dat is voor iedereen verschillend en dat maakt dat de een wel een (specifieke) angst ontwikkeld en de ander niet.

Meestal is het zo dat; zodra je bepaalde situaties, gebeurtenissen of confrontaties gaat vermijden of ontwijken de angst hiervoor zich verder zal ontwikkelen. Je ‘koppelt’ als het ware een gebeurtenis, situatie of confrontatie aan de emotie. Door de controle te houden, te  ontwijken of te vermijden zal deze ‘mentale koppeling’ sterker worden. De angst zal dan ongezond of irreëel worden en zich kunnen ontwikkelen tot een angststoornis.

Ongezonde angst kan je leven behoorlijk beïnvloeden. Het kan maken dat je niet langer de dingen kunt doen die je wilt doen of het kan je belemmeren in je activiteiten.

Als je leidt onder ongezonde angst kan het je het gevoel geven dat het je leven beheerst. Je weet dat de angst onrealistisch is, je wilt ervan af en toch komt het steeds weer terug.

De vicieuze angstcirkel

Dit maakt dat je een angst om de angst kunt ontwikkelen. Je wilt de angst niet ervaren en wordt angstig omdat je de symptomen van angst, dat wat je denkt en voelt, niet wilt ervaren. Je komt dan in een vicieuze cirkelt terecht en hebt het idee dat je daar niet uit kunt komen.

Toch kun je vaardigheden leren om anders met je angst om te gaan. Zodat je je angst gaat overwinnen en weer vrijer van angst kunt leven.

Paniek

Als je zeer hevige angst ervaart waarbij het lijkt alsof je de controle over wat je doet kwijt raakt spreek je van een paniekaanval. Paniek is dus een specifieke uiting van angst. Vaak is er geen duidelijke aanleiding voor deze paniekaanvallen.

Angst en paniek overwinnen

Je kan je angst en paniek en situaties die angst uitlokken leren beheersen door middel van therapie. Deze therapie kan je helpen het vertrouwen in jezelf te herwinnen. Tevens kan je de mentale koppeling die je voor angst hebt ontwikkeld verbreken aan de hand van cognitieve oefeningen.

Afspraak maken