Mindfulness

Mindfulness2018-09-25T15:08:53+00:00

Mindfulness

Heb je wel eens last van stress en het gevoel dat je ‘geleefd wordt’, slecht slapen, angst of burn-out klachten, angstige of sombere gevoelens of gedachten, je veel zorgen maken waardoor je moeilijk kunt genieten van de leuke dingen?

Dan is mindfulness iets voor jou.

Er wordt heel veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van Mindfulness en steeds meer zorgverzekeraars nemen het op in hun zorgpakket.

Wat is mindfulness?

Mindfulness

Herken je dit? Even ‘weg zijn’ met je aandacht? niet weten waar je je portemonnee of je autosleutels gelaten hebt. Je tanden poetsen en tegelijkertijd nadenken over een probleem? In gesprek zijn met je collega en met je gedachten bij je to-do lijstje zijn? We maken dagelijks allemaal deze momenten mee en zijn ons er vaak niet eens bewust van. We functioneren en reageren vaak automatisch omdat we er niet echt bij zijn.

Vaak krijgen we zaken maar half mee en doen we (te)veel op de automatische piloot. M.a.w. we worden geleefd door de waan van de dag.
Mindful zijn betekent: met je aandacht aanwezig zijn in dit moment. Maar om het mindfulness te kunnen noemen moet deze aandacht wel een bepaalde kwaliteit hebben. Namelijk vriendelijkheid en mildheid. Dat is waar mindfulness over gaat. Opmerkzaam zijn op dat wat er in dit moment gebeurt, zonder daar een oordeel over te hebben. Dat is wat het je leert. Dit klinkt eenvoudig en vaak zijn we er met onze aandacht wel bij maar zijn we verre van vriendelijk en mild. Mindfulness blijkt in de praktijk nog niet zo eenvoudig als het lijkt.

Wat levert het je op

Op de automatische piloot kunnen je gedachten gemakkelijk op ingesleten patronen komen die bijvoorbeeld stress en onrust veroorzaken.

Een voorbeeld: we laten ons vaak zo meeslepen door de drukte en hectiek van het werk. Zijn we de ene taak aan het uitvoeren, met onze gedachten zijn we al met de volgende bezig en proberen steeds meer af te krijgen in de korte tijd die we maar hebben. Gevolg: stress, slapeloze nachten en als dit patroon maar lang genoeg aanhoudt raken we opgebrand.

Het doorbreken van de automatische piloot helpt je meer greep te krijgen op je leven en daardoor op een gezonde, stressbestendige en geestelijk fitte manier in het leven te staan. Door iedere dag een beetje tijd vrij te maken voor mindfulness zorg je ervoor dat je in alle opzichten in een goede conditie blijft.

Verminder stress

Het wordt om ons heen steeds gejaagder. We moeten het allemaal snel, efficiënt en nog beter doen. Door de opkomst van onze prestatiemaatschappij, computers, TV, social media is de hoeveelheid prikkels die we moeten verwerken enorm toegenomen. Zijn wij daar wel toe in staat, kun je je afvragen. Het is de belangrijkste oorzaak van stress en stress gerelateerde klachten. Mindfulness helpt je om weer tot jezelf te komen en geeft je handvatten om stress te verminderen.

Starten met mindfulness

Om mindfulness te leren kun je deelnemen aan de 8 weekse MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) training. Dit is een groepstraining van 8 opeenvolgende weken, steeds in blokken van 2,5 uur. Daarnaast krijg je huiswerk om dagelijks drie kwartier tot een uur te oefenen. Mindfulness training is geen therapie en ook geen praatgroep. Je traint weliswaar in een groep maar je bent er voor jezelf.

De volgende trainingsdata zijn:

Avondtraining 2018:
Woensdagavond 3, 10, 17, 24 en 31 oktober, 14, 21 en 28 november. Tijden zijn van 19.30 tot 22.00. Er is een extra oefendag op zondag 18 november.
De investering bedraagt € 395,00. Dit is inclusief werkboek en audiobestanden waar je mee kunt oefenen.

Ochtendtraining 2018:
Dinsdagochtend 30 oktober, 6, 13, 20, 27 november, 4, 11 en 18 december. Tijden zijn van 09.30 tot 12.00 Er is een extra oefendag op zondag 9 december.
De investering bedraagt € 395,00. Dit is inclusief werkboek en audiobestanden waar je mee kunt oefenen.

Ochtendtraining 2019:
Dinsdagochtend 8, 15, 22, 29 januari, 5, 12, 19, 26 februari. Tijden zijn van 09.30 tot 12.00 Er is een extra oefendag op zondag 17 februari.
De investering bedraagt € 395,00. Dit is inclusief werkboek en audiobestanden waar je mee kunt oefenen.

Middagtraining 2019:
Vrijdagmiddag 11, 18, 25 januari, 1, 8, 15, 22 februari, 1 maart. Tijden zijn van 14.00 tot 16.30 Er is een extra oefendag op zondag 17 februari.
De investering bedraagt € 395,00. Dit is inclusief werkboek en audiobestanden waar je mee kunt oefenen.

Avondtraining 2019:
Woensdagavond 9, 16, 23, 30 januari, 6, 13, 20, 27 februari. Tijden zijn van 19.30 tot 22.00 Er is een extra oefendag op zondag 17 februari.
De investering bedraagt € 395,00. Dit is inclusief werkboek en audiobestanden waar je mee kunt oefenen.

Steeds meer zorgverzekeraars vergoeden de mindfulness training. Vul het aanmeldformulier in om je aan te melden en/of als je meer informatie wilt ontvangen.

Aanmelden mindfulness training