Mindfulness

Doorlopende mindfulness training Eindhoven

Heb je wel eens last van:

  • stress en het gevoel dat je ‘geleefd wordt’
  • slecht slapen
  • angst of burn-out klachten
  • angstige of sombere gevoelens of gedachten
  • je veel zorgen maken waardoor je moeilijk kunt genieten van de leuke dingen

 Dan is mindfulness iets voor jou

Er wordt heel veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van Mindfulness en steeds meer zorgverzekeraars nemen het op in hun zorgpakket.

Wat is mindfulness

Herken je dit? Even 'weg zijn' met je aandacht? niet weten waar je je portemonnee of je autosleutels gelaten hebt. Je tanden poetsen en tegelijkertijd nadenken over een probleem? In gesprek zijn met je collega en met je gedachten bij je to-do lijstje zijn? We maken dagelijks allemaal deze momenten mee en zijn ons er vaak niet eens bewust van. We functioneren en regeren vaak automatisch omdat we er niet echt bij zijn.

Vaak krijgen we zaken maar half mee en doen we (te)veel op de automatische piloot. M.a.w. we worden geleefd door de waan van de dag.
Mindfull zijn betekent: met je aandacht aanwezig zijn in dit moment. Maar om het mindfulness te kunnen noemen moet deze aandacht wel een bepaalde kwaliteit hebben. Namelijk vriendelijkheid en mildheid. Dat is waar mindfulness over gaat. Opmerkzaam zijn op dat wat er in dit moment gebeurt, zonder daar een oordeel over te hebben. Dat is wat het je leert. Dit klinkt eenvoudig en vaak zijn we er met onze aandacht wel bij maar zijn we verre van vriendelijk en mild. Mindfulness blijkt in de praktijk nog niet zo eenvoudig als het lijkt.

Wat levert het je op

Op de automatische piloot kunnen je gedachten gemakkelijk op ingesleten patronen komen die bijvoorbeeld stress en onrust veroorzaken.

Een voorbeeld: we laten ons vaak zo meeslepen door de drukte en hectiek van het werk. Zijn we de ene taak aan het uitvoeren, met onze gedachten zijn we al met de volgende bezig en proberen steeds meer af te krijgen in de korte tijd die we maar hebben. Gevolg: stress, slapeloze nachten en als dit patroon maar lang genoeg aanhoudt raken we opgebrand.

Het doorbreken van de automatische piloot helpt je meer greep te krijgen op je leven en daardoor op een gezonde, stressbestendige en geestelijk fitte manier in het leven te staan. Door iedere dag een beetje tijd vrij te maken voor mindfulness zorg je ervoor dat je in alle opzichten in een goede conditie blijft.

Verminder stress

Het wordt om ons heen steeds gejaagder. We moeten het allemaal snel, efficiënt en nog beter doen. Door de opkomst van onze prestatiemaatschappij, computers, TV, social media is de hoeveelheid prikkels die we moeten verwerken enorm toegenomen. Zijn wij daar wel toe in staat, kun je je afvragen. Het is de belangrijkste oorzaak van stress en stress gerelateerde klachten. Mindfulness helpt je om weer tot jezelf te komen en geeft je handvatten om stress te verminderen.

Wat doet stress met je

Ieder mens ervaart stress op een andere manier en gaat er anders mee om. De een zoekt allerlei manieren om stress te ontladen en af te reageren. De ander laat nog maar weinig echt binnenkomen. Emoties lijken dan nog nauwelijks zichtbaar; er lijkt nog maar weinig te zijn wat je raakt. Het probleem wat kan ontstaan is dat als je negatieve emoties niet of nauwelijks binnenlaat, je ook de positieve emoties minder zult ervaren. Je leven wordt vlakker en het lijkt alsof het je niet meer echt raakt. Je loopt dan een groot risico op het ontwikkelen van allerlei klachten zoals depressie, een paniekstoornis, burn out en slaap problemen.

Wat wil je

Als je open aandacht hebt voor 'hoe het met je gaat' ga je na verloop van tijd voelen wat je eigenlijk wilt in je leven. Het gaat  eigenlijk alleen maar om het vermogen om te voelen wat je echt wilt, te voelen wat je echt gelukkig maakt. Dit klinkt simpel, maar vaak is 'de stem van ons verstand' zo luid dat we niet horen wat we eigenlijk diep van binnen weten. Wat je wilt is om jezelf weer te kunnen openen voor wat er echt speelt.

Niet oordelen

Leren om niet te oordelen. Op onze automatische piloot nemen we iets waar en plakken er meteen een etiket op. We vinden iets prettig of vervelend, goed of fout. In een flits hebben we ons oordeel klaar zonder dat we ons daarvan bewust zijn. En vanuit dat oordeel zien we alleen nog datgene wat ons oordeel verstevigt en bevestigd.

Leren om niet te oordelen maakt het makkelijker om te accepteren. In ieders leven zijn er vervelende, pijnlijke dingen die je gewoon niet (meteen) kan veranderen. Het is dus handig om hiermee te leren leven. Met name bij pijn en stress is acceptatie moeilijk en blijf je je er vaak tegen verzetten. Het leren om niet te oordelen over dat wat je ervaart geeft je de ruimte om nieuwe dingen te ervaren. Om, ondanks het feit dat er grote problemen spelen in je leven, te kunnen genieten van kleine dingen.
Je zou kunnen zeggen dat Mindfulness je leert om  "Ja" te zeggen tegen het leven.

In mijn praktijk ik geef individuele mindfulness training en pas ik mindfulness toe in ACT. (Acceptance en commitment therapie).
Ook geef ik wekelijks mindfulness groepstraining op locatie. Meer informatie over de groepstraining vindt je op www.lichtopyoga.nl

Vanaf 2018 organiseer en begeleid ik mindfulness stiltedagen. Meer informatie vindt je hier.